Menu Home

„Spre alinarea durerilor, spre iertarea păcatelor, spre depărtarea tuturor relelor, spre tărie, vindecare şi sfinţire a caselor“

Apa sfințită, cunoscută și sub numele de agheasmă în tradiția ortodoxă, este apă obișnuită care a fost sfințită prin rugăciune și binecuvântare într-o slujbă specială. Agheasma este folosită ca o formă de binecuvântare și protecție spirituală în viața de credință.

Rânduiala de sfințire a apei implică rostirea de rugăciuni speciale, citirea din Sfânta Scriptură și efectuarea unor gesturi simbolice: binecuvântare cu mâna preotului, afundare a crucii, stropirea credincioșilor.

Apa sfințită este utilizată în diferite contexte și momente ale vieții creștine. De exemplu, poate fi utilizată în rugăciunile personale, în stropirea încăperilor, a persoanelor și a obiectelor pentru a le binecuvânta și a le proteja de rău, având multiple utilizări în viața de credință. Iată câteva moduri în care se folosește apa sfințită:

  1. Binecuvântare și protecție: Apa sfințită este adesea utilizată pentru a binecuvânta și proteja atât persoanele, cât și obiectele. Poate fi stropită în încăperi, în case, în mașini sau pe alte bunuri materiale, ca o formă de curățire și binecuvântare.
  2. Rugăciune și vindecare: Apa sfințită poate fi folosită în timpul rugăciunii personale sau în timpul rugăciunilor de vindecare. Mulți cred că apa sfințită are putere în a ajuta la vindecarea trupului și a sufletului și o folosesc în acest scop.
  3. În timpul slujbelor: Apa sfințită este folosită în mod frecvent în timpul slujbelor bisericești. Preoții o stropesc asupra credincioșilor în timpul slujbelor speciale, ca o formă de binecuvântare și purificare.

Molitfelnicul prezintă următoarele folosiri ale apei sfințite în viața și credința creștinilor:

În cadrul rânduielilor premergătoare Tainei Botezului:

  • Sfinţirea apei în ziua întâi la femeia lăuză. Molitfelnicul începe chiar cu această rânduială de Sfinţire a apei, care să le fie „celor ce vor gusta din ea sau o vor lua sau se vor stropi, spre alinarea durerilor, spre iertarea păcatelor, spre depărtarea tuturor relelor, spre tărie, vindecare şi sfinţire a caselor“;
  • Stropirea casei femeii lăuze în a opta zi după naştere;
  • Sfinţirea apei de Botez.

Sfinţirea cea mică a apei precedă, de regulă, rugăciunile de binecuvântare a casei:

  • Rugăciunea la începerea temeliei casei;
  • Rânduiala binecuvântării casei noi;
  • Rugăciunea pentru casa ce este supărată de duhuri rele.
  • Însă la rânduiala care se face la casa sau la locul ce sunt supărate de farmece sau de descântece preotul va stropi „casa şi locul casei pe dinafară“ cu apă sfinţită de la Botezul Domnului.

Sfinţirea cea mică a apei precedă, de regulă, rugăciunile de binecuvântare a diferite lucruri şi activităţi din viaţa casnică a omului, precum:

  • Rânduiala binecuvântării la începerea semănatului;
  • Rugăciunile la începutul şi la terminarea săpatului unei fântâni;
  • Rugăciunile la sădirea şi la culesul viei;
  • Rânduiala binecuvântării corabiei sau a luntrii celei noi, care este adaptată şi pentru binecuvântarea unui autovehicul.

Stropirea cu apă sfinţită spre curăţire se face, de regulă, cu Agheasmă de la Botezul Domnului:

  • Rugăciunea la sfinţirea vasului spurcat;
  •  Rânduiala ce se face când a căzut ceva spurcat în fântână, când preotul trebuie să toarne în fântână „în chipul crucii, de trei ori, apă sfinţită de la Botezul Domnului“;
  • Rânduiala ce se face la ţarini (holde), la vii şi la grădini, când se întâmplă să fie stricate de sălbăticiuni sau de alt fel de vietăţi, la care se face stropirea cu Agheasmă de la Botezul Domnului şi undelemn din candele de la icoanele sfinţilor protectori ai holdelor, viilor şi grădinilor.

Stropirea cu apă sfinţită în cazul unor boli sau neputinţe:

  • Pentru oameni, astfel de stropiri se fac cu Agheasmă mică, dacă preotul săvârşeşte mai întâi sfeştania, sau cu Agheasmă de la Bobotează, precum la rugăciunea pentru dureri de cap;
  •  Pentru animale există rânduiala care se face când se îmbolnăvesc animale de orice fel, precedată de Sfinţirea cea mică a apei, cu care se stropesc animalele bolnave.

Sfinţirea apei sau stropirea legată de anumite praznice:

  • Cea mai importantă şi fastuoasă slujbă de Sfinţire a apei este cea săvârşită la Bobotează. Mântuitorul a sfinţit nu numai apele Iordanului, ci însăşi firea apelor, a apelor de pretutindeni. De aceea o numim Agheasma mare;
  • Rugăciunea la binecuvântarea salciei la Florii se încheie prin stropirea cu Agheasmă a ramurilor de salcie;
  • Rânduiala specială pentru Agheasma mică aşa cum se face după Paşti, în toată Săptămâna Luminată;
  • Rugăciunea la binecuvântarea în Sfânta Duminică a Paştilor a pâinii care este numită de popor paşti, se încheie prin stropirea pâinii cu apă sfinţită;
  • Rugăciunea de binecuvântare a brânzei şi a ouălor în Sfânta şi Marea Duminică a Paştilor este precedată de Sfinţirea cea mică a apei.

Stropirea cu Agheasmă spre sfinţire a lăcaşurilor şi obiectelor de cult:
   

  • Rânduiala la punerea temeliei bisericii şi la înfigerea crucii, ca şi cea de târnosire a bisericii;
  • Rânduielile binecuvântării şi sfinţirii noului chivot în care se vor păstra dumnezeieştile Taine; a îmbrăcămintelor dumnezeiescului prestol şi ale jertfelnicului; a vaselor de slujbă şi a acoperămintelor acestora; a cădelniţei, vasului pentru anafură, copiei şi vaselor pentru vin şi apă; a veşmintelor liturgice; a icoanelor; a clopotului; a crucii şi a troiţei celei noi, inclusiv a crucii ce se aşază la mormânt.

Categories: Articole

plevna

Sari la conținut