Menu Home

Enchiridion patristicum. Botezul Domnului

 Iisus a venit la Ioan și a primit de la el botezul. Ce eveniment vrednic de admirație! Fluviul infinit, care bucurã cetatea lui Dumnezeu, este spãlat de câteva picãturi de apã. Izvorul de necuprins, din care țâșnește viața pentru toți oamenii și care nu are sfârșit, este acoperit de o apã micã și trecãtoare. Cel care este prezent pretutindeni și nicãieri nu este absent, Cel pe care îngerii nu-L pot înțelege și pe care oamenii nu-L pot vedea vine la botez pentru cã așa I-a plãcut. Și iatã, cerurile s-au deschis și s-a auzit un glas care spunea: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în care am binevoit” (Mt 3,17). Cel iubit dã naștere iubirii și lumina imaterialã face sã se nascã lumina de nepãtruns. Acesta este Cel care a fost numit „fiul lui Iosif”, dar este „Fiul Meu unul-nãscut”, dupã natura divinã. Acesta este Fiul Meu cel iubit: îndurã foamea Cel care hrãnește mii de oameni; este rãpus de obosealã Cel care le dã odihnã celor obosiți; nu are unde sã-și plece capul Cel care le ține pe toate în mâna Sa; suferã Cel care vindecã orice suferințã; este bãtut cu pumnii Cel care dã lumii libertatea; este strãpuns în coastã Cel care reface coasta lui Adam. Vã rog însã, ascultați-mã cu atenție: vreau sã mã întorc la izvorul vieții și sã contemplu izvorul de unde vin vindecãrile. Tatãl nemuririi L-a trimis în lume pe Fiul și Cuvântul Sãu nemuritor. Acesta a venit la oameni ca sã-i spele în apã și Duh și, ca sã-i renascã la viața nemuritoare a sufletului și a trupului, a suflat în noi un duh de viațã și ne-a îmbrãcat cu o armurã incoruptibilã. Așadar, dacã omul a devenit nemuritor, atunci el va fi și dumnezeu. Și dacã prin apã și Duh Sfânt a devenit dumnezeu, dupã ce a primit a doua naștere prin Botez, el va fi și moștenitor împreunã cu Hristos, dupã învierea din morți. De aceea, eu proclam asemenea unui crainic: Veniți, toate neamurile și popoarele, la nemurirea botezului. Aceastã apã unitã cu Duhul este cea care irigã paradisul, dã rodnicie pãmântului, face sã creascã plantele, dã viațã animalelor și, pentru a spune pe scurt, este apa prin care omul renãscut primește viața, este apa în care a fost botezat Hristos, este apa peste care Duhul Sfânt a coborât sub chip de porumbel. Cine coboarã cu credințã în aceastã baie a nașterii din nou renunțã la diavol și se unește cu Hristos; se desparte de dușman și mãrturisește cã Hristos este Dumnezeu; se dezbracã de sclavie și îmbracã înfierea; iese din baia Botezului strãlucitor ca soarele și rãspândind razele dreptãții; și, ceea ce este și mai mult, revine ca fiu al lui Dumnezeu și moștenitor împreunã cu Hristos. Lui sã-i fie slavã și putere, împreunã cu Duhul Sfânt cel bun și dãtãtor de viațã, acum și totdeauna și în vecii vecilor. Amin. (Ipolit Romanul)

Categories: Articole

plevna

Sari la conținut